Hur tänker du och gör här
Sidan uppdaterades: 5 december 2022
Dela in gruppen i mindre smågrupper. Läs upp casen i rutan. Ta ett i taget. Be smågrupperna att diskutera och reflektera. Använd gärna stödfrågorna här nedan. Efter att smågrupperna har diskuterat en stund bryter ni och varje grupp får chans att berätta för övriga vad de har pratat om. Har ni tid kan ni fortsätta med ett nytt case.
A.
Du märker att en lagkamrat/träningskompis är lite utanför och oftast för sig själv.
- Om det var du som var utanför, vad hade du velat att dina lagkompisar/träningskompisar gjorde eller sa?
- Om det var du som var utanför, vad hade du velat att dina tränare gjorde eller sa?
Notera gärna ungdomarnas svar och återkom till dem under säsongen. Svaren hjälper er att skapa ett schysst klimat i gruppen.
B.
Några i laget/träningsgruppen säger nedsättande kommentarer om andra. Till exempel utseende, vilka kläder som bärs eller om hur de är som personer. Det pratas både om killar/tjejer i gruppen och andra, till exempel folk på skolan. Ofta lägger de till: -Men vi skämtar ju bara. Eller: -Lite får man väl tåla, jag menade ju inget illa.
- Hur skulle du vilja att ni pratade om varandra i laget/träningsgruppen?
- Hur skulle ni vilja att ni pratade om andra?
Notera gärna ungdomarnas svar och återkom till dem under säsongen. Svaren hjälper er att skapa ett schysst klimat i gruppen.
C.
Någon använder mobilkameran i omklädningsrummet. En gång hamnade ett lättklätt klipp på Snapchat.
- Vilka regler ska gälla i ert omklädningsrum?
- Vad kan bidra till ett otryggt omklädningsrum?
- Vad bidrar till ett tryggt omklädningsrum?
Notera gärna ungdomarnas svar och återkom till dem under säsongen. Svaren hjälper er att skapa ett schysst klimat i gruppen.
Material
Inget
Syfte
Att skapa en trygg miljö för barnen att idrotta i är en av föreningens och ledarnas viktigasteuppgifter. Den här övningen syftar till att prata om vad dina aktiva tycker om miljön i gruppen just nu och hur ni kan göra den ännu bättre.
Sidan publicerades: 5 december 2022