Foto: Marie Linnér
Månadens lärgruppledare kommer från Södertälje simsällskap
Hon hade varit både tränare och domare i Södertälje Simsällskap när hon tog på sig uppdraget som lärgruppsledare. Tina Corell är nyfiken och har en drivkraft att vilja lära och när föreningen föreslog att anordna en lärgrupp i idrottspsykologi sa hon ja….
Sidan uppdaterades: 28 mars 2024
För att leda lärgrupper menar Tina att ingången bör vara att det är kul att lära sig saker tillsammans och att det är med nyfikenhet vi bör ta oss an ett ämne.
- Det är väldigt utvecklande att göra den här typen av aktiviteter för sin egen skull, för deltagarna och för hela föreningen. Eftersom vi får testa saker vi normalt inte gör tillsammans. Jag skulle verkligen uppmuntra alla som har möjlighet att ta den chansen till bildning.
Att börja med simhopp som 40-åring
Tina tycker nyfikenhet är nyckeln till lärande, men det verkar också vara en drivkraft generellt i hennes liv. Särskilt eftersom hon som 40-åring beslutade sig för att börja med simhopp.
Tina har alltid gillat att röra på sig, gillat höjder och vatten, akrobatik, estetik och dans. Men simhopp, det hade hon aldrig tidigare testat tidigare. Det var när hon besökte simhallen och fick syn på en brokig skara simhoppare som hon blev nyfiken och valde att ansluta sig till deras vuxengrupp för nybörjare.
- Södertälje Simsällskap är väldigt engagerade och att det finns otroligt mycket driv, hjärta och värme, vilket verkligen smittade av sig på mig. Det dröjde inte länge innan jag fastnade för både simhopp och även blev tillfrågad att bli ledare för yngre nybörjagrupper. Senare blev jag även domare och tog på mig lärgruppsledarrollen.
Lärgrupp i Idrottspsykologi är en bra inkörsport
För mig som lärgruppsledare handlar det om att försöka skapa en miljö där deltagarna känner sig trygga att delta, där det känns enkelt och naturligt för alla att bidra till diskussionerna.
- Mina deltagare var unga simhoppare. Det är otroligt tacksamt att ha en lärgrupp i just idrottspsykologi, för det tangerar så många områden i ungdomarnas liv utanför idrotten vilket gör att de blir både nyfikna och engagerade. Är ungdomarna engagerade vågar de kliva fram och ta plats. Desto fler röster som hörs och som bidrar, desto mer får vi alla ut av lärgruppstillfällena. Det blir verkligen bäst när vi bidrar alla tillsammans.
Stöd på vägen i lärgruppen
- I den här lärgruppen arbetade vi med metoder som diskussioner, övningar på plats och hemövingar. Vi utgick från lärgruppsmaterialet om Idrottspsykologi och i det materialet ingick teman som mental träning. Vi testade avslappningsövningar, att jobba med vår inställning och hur vi kan återskapa fokus när tankarna far iväg. Det blir väldigt påtagligt att det finns många områden i vardagen ungdomarna kan dra nytta av dessa teoretiska kunskaper. Att ställa frågor som tillexempel: var kan det här finnas i er vardag? Gör att det får stor relevans för deltagarna.
- Att leda lärgrupper behöver verkligen inte vara svårt. Men inställningen bör vara att vi är nyfikna på ämnet och att vi lär oss tillsammans. Man kan också vara ödmjuk inför att man inte är expert på området. Det finns kanske fler i föreningen som sitter på kompetenser och man kan vara fler som leder lärgruppen eller som bidrar i diskussionerna.
- Metoderna för lärandet kan man också finna från erfarenheter i sitt eget liv. Kanske utifrån det yrke man har, eller från att någon gång i livet ha varit student, ledare eller på annat sätt talat inför en grupp. Dessutom så finns ju RF-SISU Sörmlands utbildingsportal att utgå ifrån och där finns ett stort stöd i form av lärgruppsmaterial och lärgruppsplaner.
Tinas bästa tips till andra föreningar:
- Att Idrottspsykologi är en bra inkörsport och att formen går att anpassa efter individernas ålder, mognad och intresse.
- Att våga trots att man inte är expert på ämnet. Men läsa in sig med hjälp av det stöd som finns i utbildningsportalen.
- Att ha ingången att vara nyfiken och att det är roligt att lära sig tillsammans.
- Att som lärgruppsledare försöka fokusera på att skapa en trygg och respektfull miljö där deltagarna vågar ta plats och bidra i diskussioner.
- Att våga pröva och ompröva. Det behöver inte bli perfekt. Ibland är det bättre att stanna lite längre i en diskussion som lyfter än att riva igenom sin plan.
Hur känns det att ha vunnit utmärkelsen?
- Jag blev jätteöverraskad och det känns väldigt kul. I Södertälje Simsällskap bedriver de jättebra värdegrundsarbeten och varje dag är det glädje i den föreningen. Att få vara med i det sammanhanget är en ynnest för mig och den här nomineringen blev grädden på moset.
Nominera din ledare:
Vet du någon som borde bli utnämnd till månadens lärgruppsledare? Här nominerar du.
Här hittar du mer information om lärgrupper.
Läs mer om lärgruppsledarens roll.
Syftet med månadens lärgruppsledare:
Vi vill med denna utmärkelse belysa den fantastiska folkbildningsverksamhet som sker ute i distriktet och lyfta lärgruppsledarens roll och insatser för folkbildningen. Varje utsedd lärgruppsledare under 2024 är med och tävlar om priset: Årets lärgruppsledare, som utses på Idrottsfesten 2025.
Sidan publicerades: 28 mars 2024