IT-säkerhet och personuppgiftshantering

Sidan uppdaterades: 26 januari 2024

Som idrottsförening har styrelsen ansvar för föreningens uppgifter som lagras. Att det görs rätt och att inte falla i de fällor som i dagens samhälle blir mer och mer vanliga.

IT-säkerhet

Nätfiffel, bluffakturor och vilseledande försäljning. Farorna på Internet och via e-post är många, och både föreningar, företag och privatpersoner drabbas. Med kunskap kan du och din idrottsförening undvika att råka illa ut.

Det är lätt att falla i fällan att bli lurad när bedragare blir smartare och finurligare. Var uppmärksam och klicka inte på länkar som du inte vet varifrån de kommer. Lär dig hur du identifierar att det är en osäker länk eller fejk-adress du drabbats av.

Det finns bra sidor att lära mer om detta och öva:

Internetstiftelsen - snabbkurser

Säkerhetskollen - stöldskyddsföreningen

Sparbanken Skåne tipsar - Skydda din förening mot bedräger Pdf, 481 kB.

Personuppgiftshantering

Hur vi hanterar våra medlemmars och andra kontaktpersoners uppgifter i föreningen är förenings ansvar. Det kan i värsta fall leda till böter om hanteringen är undermålig.

Vi måste också vara transparenta för att våra medlemmar ska veta hur vi hanterar dessa uppgifter.

Hur gör vi då?

Börja med att utse en ansvarig person som ska driva arbetat framåt.
Sex punkter att börja med för dig som är GDPR-ansvarig:

  • Läs på om personuppgifter på Riksidrottsförbundets hemsida.
  • Identifiera vilka personer som behöver veta mer om GDPR.
  • Gå tillsammans en utbildning som SISU Idrottsutbildarna erbjuder.
  • Kolla upp vad ditt förbund säger om just din idrott och GDPR.
  • Kartlägg all hantering ni har av personuppgifter.
  • Ta fram en rutin kring hur ni arbetar med personuppgifter.

Ta gärna hjälp av Checklista för styrelsen som Riksidrottsförbundet har tagit fram Pdf, 116 kB. för att få koll på just er förenings arbete på området. På RF's sida finns även mallar och dokument som stöd.

Sidan publicerades: 17 januari 2024