Rörelseförståelse - för att vilja, våga och kunna vara aktiv livet ut
Rörelseförståelse föder rörelseglädje. Med den här workshopen vill vi locka fram en nyfikenhet för att bredda kunskapen och tänka utanför boxen. För att förstå grunden i rörelseförståelse behöver man förstå vilka delar som krävs för att utveckla rörelseförståelse. Under den här workshopen kommer du få testa på några enkla praktiska moment.
Rörelseförståelse är en helhetssyn på fysisk aktivitet, där målet är att fler ska röra på sig hela livet. Genom rörelseförståelse i träning och tävling utvecklas färdigheter inte bara fysiskt – utan även socialt, psykiskt och idrottsligt.
Huvudmålgrupp: Aktivitetsledare
Föreningsekonomi och engagemang
Workshop där vi reflekterar över att, och hur, den ekonomiska planeringen och styrningen kan påverka engagemang och inkludering. Är ett ensidigt fokus på föreningens intäkter hållbart? Är hanteringen av lagkassor i praktiken exkluderande? Finansierar intäkterna aktiviteter och sådant som barn efterfrågar? Samtal om föreningens intäkter och kostnader: lagkassor, barn och ungas delaktighet, delegering av ekonomiska beslut; vad bör respektive vad bör inte styrelsen delegera till enskilda lag/grupper.
Huvudmålgrupp: Organisationsledare
Starta upp och bedriva idrott för personer med funktionsnedsättning
Personer med funktionsnedsättning står i alldeles för stor utsträckning utanför föreningsidrotten och pandemiåren har förvärrat situationen. Workshop där vi pratar både om att starta upp och bedriva idrott för personer med funktionsnedsättning. Vi ger en inblick i hur det är att vara ledare för idrottare med funktionsnedsättning, glädjen att möta deltagare och få så mycket tillbaka. Tips på hur man kan rekrytera ledare. Goda exempel från föreningar både angående ledarrekrytering och "värdet" vad det ger att vara ledare.
Huvudmålgrupp: Organisationsledare och aktivitetsledare
Vad kan vi göra för att behålla våra aktiva längre?
Mellan 80-90% av alla barn har någon gång varit med i en idrottsförening. Tyvärr slutar många redan i elva- och tolvårsåldern och för varje år som går där efter droppar allt fler av. En av anledningarna till det är jakten på snabba resultat. Hur kan vi som tränare och ledare styra om från att fokusera på snabba resultat och gå mot mer långsiktig utveckling? Vi går igenom forskning och utbyter erfarenheter, här är era personliga reflektioner och erfarenheter viktiga!
Huvudmålgrupp: Aktivitetsledare