Folkbildning inom idrotten
Folkbildningen är en viktig del av idrotten. Den är ett bra komplement till den utbildning som sker genom att den förlänger, fördjupar och befäster lärandet.
Sidan uppdaterades: 18 oktober 2024
Utbildning och folkbildning
Begreppet utbildning har de flesta av oss en uppfattning om vad det är. Vi kopplar det till skolan eller när vi går på en kurs. En utbildning är mer formell. Den utgår från en kursplan och syftar till att ge en viss kunskap, kompetens eller behörighet. Ur det perspektivet kan folkbildning upplevas som något mer otydligt och kan beskrivas på lite olika sätt.
Om vi tänker oss att utbildning förmedlar faktakunskaper så handlar folkbildning mer om att skapa förståelse för hur olika kunskaper hänger ihop. Det sker bäst i samtal med andra, när nya perspektiv och tankar tillåts utmana invanda sätt att tänka. Här kan nya kunskaper kalibreras och smälta samman. Utbildning och folkbildning kan därför ses som bra komplement till varandra.
Folkbildning sker i ett socialt sammanhang, genom samtal och reflektion tillsammans med andra. Här blir nyfikenhet och öppenhet inför det nya och okända en viktig drivkraft. Ofta används resan som en metafor för det som sker i denna typ av samtal. Med utgångspunkt från den kända och bekanta ger jag mig ut på en resa för att upptäcka och utforska nya saker. Ungefär som att tågluffa. Erfarenheter som jag gör längs vägen kommer att påverka min förståelse och min syn på omvärlden. På samma sätt kommer jag att påverkas av nya insikter jag får under ett gott samtal. Det kan även innebära att jag får mina tidigare kunskaper bekräftade.
Underskatta inte snacket i fikapausen
Många goda samtal sker i mellanrummen, i fikapausen, under lunchen, i löpspåret, på gymmet. På platser där det ges utrymme för fri reflektion kring något som fastnat eller som varit särskilt intressant. Förutom samtalet är just reflektionen en utmärkande del av folkbildningen. Nya insikter och perspektiv kan speglas och värderas gentemot andras eller mina gamla invanda.
RF-SISU Stockholm bedriver folkbildning i samverkan med idrottsföreningar i vårt distrikt. Formellt är det RF-SISU Stockholm som är anordnare av folkbildningsverksamheten, men vi tar hjälp av föreningen som arrangör. Det innebär att vi i de allra flesta fall inte genomför de olika insatserna utan uppdrar åt en förening att arrangera för sina egna medlemmar. Därför är det viktigt att deltagarna får information om och känner till att verksamheten sker i samverkan med RF-SISU Stockholm.
Lärgruppen – ett sätt att lära tillsammans
Lärgruppen är den verksamhetsform som mest förknippas med folkbildning. En lärgrupp är en mindre grupp, 5-9 personer, som träffas för att samtala om ett specifikt ämne. Samtalet utgår ifrån en lärgruppsplan som vägleder gruppen med frågeställningar och arbetsuppgifter. Samtalsledaren har en nyckelroll som samordnare, inspiratör och pådrivare. I lärgruppen kallar vi den personen lärgruppsledare. RF-SISU Stockholm erbjuder särskilda utbildningar för lärgruppsledare. Andra verksamhetsformer vi kan erbjuda är kurs, föreläsning, processarbete och kulturarrangemang.
Ekonomiskt stöd
Folkbildningsverksamhet som genomförs i samverkan med oss kan vi stötta ekonomiskt via vårt statsbidrag. Det kan vi göra genom att ta vissa kostnader som uppkommer i samband med de olika arrangemangen, som till exempel litteratur, lokal, fika eller arvode till en utbildare. Genom att föreningen skapar en folkbildnings- och utbildningsplan tillsammans med en av våra idrottskonsulenter kommer ni överens om vilket stöd som kan ges.
Vill du veta mer om hur din idrottsförening kan jobba med folkbildning på olika sätt? Kontakta din förenings idrottskonsulent här hos oss på RF-SISU Stockholm.
Sidan publicerades: 18 oktober 2024