%20valdebatt_nyk_nyhet.webp)
Valdebatt om idrottens framtid samlade alla partier i Nyköping
Den 29 april arrangerade RF-SISU Sörmland en valdebatt i Nyköping med tydligt fokus på idrottens villkor och utveckling i kommunen. Samtliga partier representerade i kommunfullmäktige deltog på scenen inför en engagerad publik.
Sidan uppdaterades: 12 maj 2026
Valdebatten är en del av RF-SISU Sörmlands idrottspolitiska arbete inför valåret 2026, med målet att stärka dialogen mellan politik och idrottsrörelse samt tydliggöra partiernas prioriteringar i idrottsfrågor.
Kvällen inleddes med försnack och mingel där deltagarna fick lyfta vilka idrottsfrågor som är viktigast för dem. Några av dessa inspel togs med in i debatten, som leddes av moderator Negin Nazerian, som guidade såväl politiker som publik genom kvällens samtal.
Debatten kretsade kring teman som tillgång till anläggningar, hållbara och trygga föreningar samt idrottsturismen i Nyköping.
Under debatten och publikens frågestund lyftes bland annat frågor om hur kommunen kan skapa bättre förutsättningar för både bredd- och elitidrott. Flera frågor handlade också om hur fler barn och unga ska få plats i föreningslivet, hur idrott kan bli mer tillgänglig för barn oavsett socioekonomiska förutsättningar.
Även idrottsturism och nyttjandet av skog och mark som idrottsyta engagerade publiken, liksom hur dialogen mellan kommunen och föreningslivet sker i praktiken och vilka löften politiken kan ge inför valet.
Kvällen avslutades med eftersnack och fortsatt dialog mellan politiker och deltagare, där politikerna fick formulera sina löften till idrotten.
Valdebatten i Nyköping är en av flera som RF-SISU Sörmland genomför runt om i länet för att sätta idrottens betydelse högt på den politiska agendan och skapa bättre förutsättningar för ett starkt och inkluderande föreningsliv.
Kommande valdebatter är:
Eskilstuna 12 maj - läs mer och anmäl dig här.
Katrineholm 20 maj - läs mer och anmäl dig här.
Södertälje 27 maj - läs mer och anmäl dig här.
Sidan publicerades: 7 maj 2026