Freja e-legitimation

Ledarskapet i fokus för 100 blekingska idrottsledare

Hur skapar vi bästa möjliga träningsmiljö för våra ledare och därmed också våra aktiva? Vilka komponenter eller perspektiv är viktiga? 100 blekingska föreningsledare samlades för att ta del av den senaste forskningen kring idrottsledarskap och inspiration från framgångsrika tränare från olika idrotter.

Sidan uppdaterades: 22 november 2024

Under en inspirerande kväll delade PG Fahlström, Stefan Ekstrand, Anna Bergdén och Fredrik Wetterstrand med sig av forskning, insikter och erfarenheter kring ledarskap.

Totalt deltog idrottsledare från 26 blekingska föreningar/förbund, representerandes 11 olika idrotter.

PG Fahlström lyfte fram centrala aspekter kring talangutveckling och vikten av att skapa miljöer där både individer och grupper kan växa långsiktigt. Han betonade att utveckling handlar om att ge individer förutsättningar att fortsätta idrotta – "de som blir bra är de som fortsätter." Att förlora en eller två individer i en grupp kan få stor påverkan. Därför är det avgörande att skapa hållbara miljöer, för såväl ledare som aktiva, som bygger på glädje, lärande och en känsla av tillhörighet.

PG Fahlström beskrev tre viktiga teman för att skapa god utvecklingsmiljö:

  1. Organisation, kultur och materiella resurser – Stabila strukturer och resurser som skapar trygghet.
  2. Sociala faktorer – En positiv gruppdynamik och stödjande relationer.
  3. Ledarnas idrottsliga och pedagogiska kompetens – Ledare som skapar inspirerande lärandesituationer och bidrar till en röd tråd i individens utveckling.

Fahlström lyfte också vikten av att inte tvinga unga att välja bort idrotter för tidigt. I stället bör fokus ligga på att hålla ihop grupper, skapa utrymme för individuell utveckling och ha roligt. Han använde fotbollsspelaren Erling Haaland som ett exempel på en framgångsrik idrottskarriär som växt fram i en miljö där balans och långsiktighet varit i centrum.

PG Fahlström betonade vikten av ett hållbart ledarskap som inte är beroende av enskilda individer. Han uppmanade föreningar att vårda sina ledare och skapa en kultur av samarbete och reflektion. Som han uttryckte det: "Det växer inget under ett stort träd" – en påminnelse om att alla måste få utrymme att utvecklas för att skapa hållbara strukturer och nå framgång.

Stefan Ekstrand lyfte fram hur framgångsrika team byggs genom tydliga mål, gemensamma tankemodeller och psykologisk trygghet. Med modellen Input – Processer – Output förklarade han hur resurser, samarbetsformer och resultat hänger samman. Kommunikation och tillit är avgörande, där individer ska känna sig trygga att bidra, ta initiativ och göra misstag.

Stefan betonade vikten av struktur och planering i ideella verksamheter, med regelbundna möten, årsplaner och digitala verktyg som stöd. Tydliga roller och ansvarsområden, både på träning och match, kan både stärka teamet och fördela arbetsbördan. Som exempel nämnde Stefan konceptet växeldra som i ett ledarteam kan innebära att olika personer ibland tar ledningen, medan andra stöttar, vilket skapar balans och delaktighet.

Feedback är centralt i Stefans ledarskap och han ser det som ett delat ansvar mellan tränare och aktiva. Genom att uppmuntra reflektion och självständigt tänkande kan idrottarna växa och utvecklas långsiktigt. Ekstrand avslutade med en uppmaning till tränare att också reflektera över sin egen motivation och fortsatta utveckling: Varför håller du på, och vad skulle få dig att fortsätta?

Anna Bergdén fokuserade på vikten av att inkludera och utveckla unga ledare inom idrotten. Hon lyfte fram idrottsskolor som ett utmärkt första steg för ungdomar att ta plats i ledarrollen, med enkla strukturer och möjlighet att leda tillsammans med andra unga. Utbildning i föreningar, exempelvis genom ledarskapsprogram och ungdomskommittéer, är en viktig del för att skapa engagemang och långsiktigt stöd.

Hon betonade att ungdomar ska ses som riktiga ledare och ges bra förutsättningar genom god framförhållning och tydlig planering. Ett konkret verktyg är att låta unga "skugga" erfarna ledare och gradvis ta plats i ledarteamen. Anna föreslog också att fler föreningar borde starta ungdomskommittéer eller ungdomsråd, vilket kräver lite resurser men ger stora vinster.

Slutligen framhöll hon betydelsen av förtroende och öppenhet för unga ledare, med fokus på att skapa en miljö där de vågar ta ansvar och utmanas. Ungt engagemang kan vara avgörande för framtidens idrottsledarskap.

Fredrik Wetterstrand betonade vikten av ett långsiktigt perspektiv inom idrotten, där utvecklingen av människor prioriteras framför kortsiktiga resultat. Han diskuterade hur en tydlig vision och mental grundsyn kan hjälpa både idrottare och tränare att fokusera på rätt saker.

En central del i Fredrik Wetterstrands ledarskap och budskap till deltagarna var att uppmuntra till gemenskap och att se olikheter som en styrka. I sitt ledarskap har han jobbat med att bygga lagkänsla med filosofin "vi mot världen", där framgång för en individ är positivt för alla. Han lyfte också att prestationer i idrott inte definierar en människas värde, och att ingen ska bromsas i sin utveckling.

För att skapa en lärande miljö ser Fredrik att feedback är en gåva och att misstag är nödvändiga för utveckling. Tränare och aktiva uppmanades att reflektera över sitt eget beteende och sina mål: Vet du vad du ska göra? Har du en plan för ditt beteende? Genom att arbeta med processmål snarare än resultatmål kan idrottare utveckla en hållbar mentalitet.

Stort tack till alla som medverkade under denna inspirerande kväll!

Fortsatt ledarutveckling i föreningen

RF-SISU Blekinge erbjuder konsulentstöd, processtöd och material för fortsatt ledarutveckling i föreningen.

Här kan du läsa mer om Ledarsatsning

Hitta din förenings idrottskonsulent

Sidan publicerades: 22 november 2024